onsdag 17 mars 2010

Mina omtalade burkar

Dessa är de första puréburkarna som jag köpte här nere. Barnmat här är ett kapitel för sig som jag nämnt tidigare... Hade min bror plus sambo på besök här förra veckan och de hade med sig ett stort lass lasagne, kalvkött och gröt till min lille son. Detta kändes såå bra! Här är inte alls samma sak som hemma, kanske inte så konstigt... Spanien är ju ett helt annat land med sitt klimat, sin kultur osv... Barnmatsburkar finns i alla livsmedelsbutiker samt på apoteken. Det som är slående är att de söta rätterna är klart överrepresenterade, åtminstone på alla de platser jag har tittat. Gröterna innehåller även honung, ett ämne som man i Sverige anser att man ska vänta med att ge sina barn då honung kan innehålla sporer man kan bli dålig av. Inga burkar eller gröter här innehåller gluten, vilket man i Sverige anser de ska göra så man kan börja ge sitt barn detta under tiden man ammar och på så sätt skydda från allergi. Det finns många fler skillnader i det här.... men som jag skrev tidigare det är väl inte så konstigt.... i dessa lägen blir man dock väldigt nationalistisk och vill följa sitt lands normer så mycket det bara går ;)

Inga kommentarer :