tisdag 20 april 2010

tankar om mat, mammakilon och motion


Jag hör till en av alla dem som gillar mat och matlagning! Har kommit underfund med att min favoritmat kommer nog från det italienska köket! Men det här med mat är inte alltid så lätt... hur man ska förhålla sig till den osv... som en mer eller mindre nybliven mamma (min son är snart 8 månader) behöver jag för första gången, på allvar tänka på vad jag äter... att bli av med de sista mammakilona är inte alls lätt... en del som ammar blir ju smala som stickor bara genom att just amma sina barn. Detta är otroligt fuskigt kan jag tycka. Tror även att det är bra om man haft en "vanlig" förlossning. Själv fick jag kejsarsnitt vilket medför en längre återhämtningstid på kroppen! Jag älskar verkligen mat och mina absoluta favoritingredienser är: vitlök, citron, smör, tomat, vin, färsk fisk, hummer, avokado, mango, rödlök.... ja ni hör själva.. jag är en riktig gourmet!!! Såg på nyhetsmorgon tidigare imorse, först gjorde sveriges vassaste kock en god rätt med risoni, sedan på Efter tio hos Malou, pratades det om olika bantningtips för nyblivna mammor... man blir lätt förvirrad! Men egentligen är det inte ett så stort problem, det handlar nog mer om motivation och tålamod. Att röra på sig, motionera, ger långsiktigt en sund kropp!!! Det är alltså upp till var och en (mig själv i detta fallet :)

1 kommentar :

Linda sa...

Att låta bli mat och läckra efterrätter är svårt.Jag vet! Till sommaren får vi ta raska promenader. Du kan alltid hänga med mig på friskis utepass. Sofies pass är en kick för kropp och själ.
Kramis